torsdag 4 februari 2010

Sjuk ekonomi

Folk är väldigt medvetna idag om att alla är beroende av pengar och väldigt mycket styrs av hur mycket pengar man har. Har man pengar kan man i princip köpa till sig vad som helst. Jag behöver inte dra en massa exempel utan ni fattar vad jag menar.

Däremot anser jag att ekonomin har blivit lite av en "samhällets parasit" som gör samhället sjukt och hindrar människor och samhälle från att utvecklats. Nu vet jag att många ekonomi kunniga skulle agera och säga att ett samhälle inte skulle fungera utan ett betalmedel. Det vet jag också att det inte skulle fungera. Men ekonomin används alltför ofta på fel sätt. Jag kan sitta och dra en massa exempel hur den används fel. Men tänker inte fokusera på det.

Det faktum att USA fick ungefär 700 miljarder dollar att använda i olika krigssituationer är bara en helt sjuk siffra! Det är vansinnigt att använda dessa pengar för det ändamålet! Så länge vi har soldater och arméer uppmuntrar vi till krig och elände i världen. Usch vilken enorm summa pengar som kan användas till så mycket annat.

Det är också helt sinnessjukt att världen spenderar 12 gånger pengar på militären än bistånd till att utveckla länder. Dock så gillar jag inställningen i Costa Rica, där de gjorde ett val mellan militär eller att skydda sin mark i landet. De har idag ingen militär utan lägger hellre pengar på utbildning och skydd av skog. Man kanske ska flytta till Costa Rica?

Banker som också tillhör de företag i världen som är absolut rikast vill inte alltför ofta låna ut till folk med mindre pengar som verkligen behöver låna pengar. Som tur finns det ett antal godhjärtade banker som gör världen tillvaro lite ljusare. Jag har nämligen hört att det finns en bank i Bangladesh som bara lånar ut pengar till fattiga. Som på 30 år har förändrat livet för 150 miljoner människor.

Tänk efter vad du lägger dina pengar på och vart de möjligen hamnar i slutändan! Var en smart konsument eftersom det är konsumenten som styr vad som säljs.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar