torsdag 22 juli 2010

När passar det?

Alla vet att när man var mindre så fanns det alla dessa olika barnfigurer. En av dessa var Kalle Anka och man kunde prenumerera på serietidningen Kalle Anka. Det gjorde jag när jag var mindre och har fortfarande kvar en hel del tidningar.

När jag läser igenom dessa idag så märker jag att de finns en hel del guldkorn som man missade när man var mindre för man visste inte bättre då.

I en av tidningarna fanns det med en ganska gammal serie där jag tror det var Musse som jobbade som allting i staden, han var polis, brandkår, domare osv. Sen var det någon figur som var med och frågade att:
- Tänk om det börjar brinna när du är på ett annat jobb.
Då svarar Musse följande:
- Jag har tänkt på detta. Det vore ganska besvärligt därför har jag föreslagit en lag som förbjuder eldsvådor vid sådana tidpunkter.

Han tänkte alltså införskaffa en lag som förbjuder att det ska brinna när han jobbar med något annat. Branden ska alltså anpassa sig till hans arbetstider som brandman och inte tvärtom. Hur tufft är inte det tankesättet då? Liksom jag åtgärdar saker när det passar mig själv bäst.


1 kommentar:

  1. kan inte säga att ja läst sådär jätte många kalleanka o musse tidningar men låter ju ganska intressant, synd att inte världen är så anpassbar att man kunde ha de tankesättet och att de också skulle funka :)

    SvaraRadera