tisdag 1 juni 2010

Ny-het eller Tråkig-het?

- Mästare, jag har en hemsk nyhet!
- Det finns bara nyheter. Inte bra eller hemska.
- Thai Lung har brytit sig ur fängelset!
- Det var en hemsk nyhet.


Citat från filmen Kung Fu Panda

Jag har en nyhet till er också, jag har fått mer tid till att börja skriva här igen nu. Jag vet en del personer som har saknat det och som kommer skina upp när de får börja läsa igen.

Jag tror nog inte att det finns någon som inte vet vad en nyhet är, dock så har jag börjat förakta nyheter. Har faktiskt gjort det i några år nu. Då syftar jag mest på nyheter som presenteras på Tv, från SVT och TV4. Även de stora tidningarna som Aftonbladet, Expressen och de andra stora nyhetstidningarna.

Jag kritiserar mest de ovannämnda för att de är kända för att presentera så många nyheter. Men det jag föraktar är inte de som ger ut nyheterna utan själva nyheterna. Det vill säga alla mord, rån, olyckor, droger, självmord och krig osv. Det finns väl ingen människa som vill sitta och lyssna på sådant, egentligen.

Jag anser att om man får höra och se tillräckligt mycket av något, att de blir upprepning så blir det verklighet. Inte bara verklighet utan man presenterar också något som "inspirerar" andra till att följa och ta efter, att också vara en del av de som gör likadant. Det vill säga att har man en nyhet om mord på tv så finns de människor som antingen kan inspireras av sätter mordet utfördes på eller känslan av att "jag är inte den enda som gör det, därför är det okej". Läste också för något år sedan om studier på att man för länge sedan skrev om självmord i media och direkt efter utfördes de ovanligt många fler självmord än vad som var vanligt. När man sedan tog bort självmordsnyheter så minskade självmorden drastiskt efter något år.

Vill också avsluta med att får man bara höra en massa tråkiga och negativa nyheter så blir man själv också lite nere och kanske arg och irriterad på de som utfört brottet. Tänk om man istället skulle visa positiva nyheter, då skulle folk bli mer positiva och glada. 90 till 95 procent av alla nyheter handlar ju om något deprimerande som ingen vill höra om. Jag struntar väl i om någon har gjort självmord eller rånat någonstans eller att det är krig där och där. De som är inblandade har rätt att veta, men vi andra behöver inget veta. Brott föder brott, media föder brott. Media föder depression.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar