lördag 26 mars 2011

Överviktiga's fördomar

Det finns många överviktiga som tror att folk ser ner på en men samtidigt finns det många överviktiga som är stolta över den dem är och struntar vad andra tycker om det.

Att det finns överviktiga som tror att folk ser ner på en, till exempel när de berättar att man var på stan och folk kollade konstigt på en eller att man motionera/träna och folk titta undrande. Detta är enligt mig bara fördomar hos många överviktiga, de tror att folk undervärderar dem. De sitter i skallen på dem själva att just den och den personen kollade konstigt på en.

Att folk tittar på någon som är överviktigt är väl lika normalt som att vem som helst kollar på mig när jag är ute. Man kan aldrig riktigt veta varför en person kollar om man inte känner den. Folk gillar att kolla på folk och största orsaken är väl kanske för att man är nyfiken.

Att gå med den negativa inställningen som överviktig är enligt mig bara en överviktig's fördom. Man ska inte behöva bli skygg och tro saker över blickar. Det är när det börjar bli mer än oskyldiga blickar som det är värre.

Jag har absolut inget emot överviktiga, men eftersom det enligt majoriteten är fler som varken är för underviktig eller överviktig så är det klart att man tittar extra på någon som sticker ut från mängden. Men bara för man tittar extra och är mer nyfiken så innebär det inte att man tycker illa om personen. Om personen i fråga tycker illa om att man tittar så är det den personen som har fördomar och inte jag.

Våga vara den man är och sänd ut ett självförtroende. Var positiv och gå in med inställning att allt kommer funka bra så är man redan halvvägs.

"Be a shine, be yourself."


1 kommentar:

  1. bra text,, visst kollar man på människor men man ser på tjocka som smala osv.. man ska inte dömma innan man känner en person :)

    SvaraRadera