torsdag 17 december 2009

Är det här inlägget "lagomt"?

Ja, nu var det ju lagom länge sen jag skrev. Eller var de det? Vad är lagom egentligen? Det som är lagom för mig kan ju vara något helt annat för någon annan. Men om vi säger att det var lagom länge sen. Eller rättare sagt att jag har haft mycket annat för mig på senaste tiden, lite för mycket egentligen. Så nu ska ni alla trånande läsare få något nytt att läsa, något nytt och intressant. Eller är de det? Nu bygger jag upp en spänning här och vad ska jag skriva om egentligen? Läser du inte nedanstående text så kommer du missa det och undra vad det egentligen stod.

Tillbaka om det här inlägget är lagomt? Vadå lagomt tänker ni då. Ja, det går ju och fråga sig. Det här inlägget kan mycket väl vara lagomt eftersom jag skriver det på svenska. Hade jag skrivit på vilket annat språk somhelst så hade det inte kunnat vara lagomt. Eftersom ordet "lagom" inte finns på andra språk. Det finns alltså ingen "exakt" översättning till något annat språk för ordet lagomt. Vilket gör ordet lagom till ett av de mest svenska orden vi har.

Då kan man också fråga sig varifrån ordet lagom kommer och kan man tänka sig att då får vi ta fram de gamla hattarna med horn på, det är alltså från vikingatiden. Vikingarna var ju riktiga vildar som far runt och rövande och levde party så ofta det kunde. När de väl hade party så drack man öl "laget om" sa man. Bara för att ölen skulle räcka till alla och därav har ordet "lagom" bildats ifrån "laget om".

Tänk nu om jag skulle lämna er med bara den här texten, då hade jag grundlurat er alla som inte är pålästa. För att ordet lagom inte skulle finnas på andra ställen i världen är en myt och att ordet kommer ifrån "laget om" är också en myt.

Ordet "lagom" finns nämligen i exakt samma uttal, samma stavning och samma betydelse i vårt grannland med stora oljerikedomar, Norge. Finns även i några andra länder med samma betydelse och snarlik översättning.

Var ordet har sitt ursprung är däremot lite flummigare. Ordet lagom betyder egentligen att något är "att något är "i ordning" eller något som är i "rätt förhållande". Tänk motsatsen som är att något är i "olag". Då är lagom den mängden som krävs för att något ska som det ska vara. Till exempel om du "lagar" något så blir den "i ordning". Som ni märker är det väldigt flummigt att förklara ordet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar