fredag 4 december 2009

Mysteriet med skottår.

Som ni alla vet är det skottår var fjärde år, och det betyder ju inte att vi skottar extra något år. Utan det är ju självklart en extra dag vi lägger till på året var fjärde år.

Vi människor har ju skapat tiden för att hålla koll på vilket datum och vilken tid det är på året, väldigt bra faktiskt! Skulle nog aldrig klara mig utan att veta vad tiden är.

Egentligen ska jag väl skriva en massa fakta och berätta mer djupt om vad skottår innebär, men det struntar jag i och överlåter till experter. Jag är mer förundrar om hur skottåren kan stämma ihop i mellan alla skottår. Det som är värt att nämna är att varje år är ungefär 6 timmar längre, det vill säga att ett år är 365 dagar och 6 timmar.

Vi säger då att vid klockan 12.00 idag så är det ju inga märkvärdigheter med det. Men vid samma tidpunkt nästa år det här datumet. Borde inte klockan vara 18.00 då? Enligt klockuren skulle klockan fortfarande vara 12.00 men dagsljuset borde ju vara något helt annat eftersom den i teorin skulle vara 18.00. Men varför märker vi inte detta? För dagsljuset verkar ju vara normalt ändå varje år. Och om två år borde klockan vara 00.00 när klockan står på 12.00 eftersom det blir 12 timmars förskjutning på 2 år. Det borde ju vara ganska står skillnad på dagsljuset när det har gått antingen 6 timmar eller 12 timmar.

Känns som jag borde ta mig an det här och fråga någon som verkligen vet för att få en bra förklaring på mysteriet med skottåret och vår tideräkning. Men frågan kvarstår om det verkligen finns någon som har en bra förklaring på detta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar