lördag 20 mars 2010

En hel del grubblande

Hur vi tänker. Vad vi tänker. Olika intryck vi tar in genom våra sinnen är väldigt intressant hur man skapar sig en egen uppfattning om allt. När jag säger att man skapar sig en uppfattning om allt så överdriver jag.

För det finns de människor som bara gör saker utan att tänka på konsekvenserna och sedan finns det de som tänker först och handlar sedan, utan att lägga någon större energi på vad de just tänkt på utan bara gör det.

Sedan finns det såna som mig som kan grubbla och tänka sönder. Jag skulle ärligt kunna ligga flera timmar och bara tänka på en massa saker, göra en massa saker i mina tankar och skapa en egen värld. Men verkligheten är väl en illusion? Vår hjärna har bara skapat en uppfattning av vad våra ögon ser. Precis som vi kan skapa en illusion av våra tankar.

En sak jag tycker är väldigt intressant är hur en som föds blind uppfattar allt omkring oss. Ni som läser detta måste känna igen er när jag säger att när ni blundar och fantiserar så ser ni bilder utifrån egna erfarenheter.

Berättar jag om en solig dag på stranden vid vattnet, så kommer du skapa en bild om hur de ser ut där utifrån vad du kommer ihåg när du var på en strand vid vattnet en solig dag. En som föds blind kommer aldrig få upp samma bild utan istället komma ihåg lukter och ljud istället, jag vet faktiskt inte, men jag tycker det är intressant.

Men att tänka är fantastisk! Att kunna ge sig tiden att tänka och resonera med sig själv och komma fram till saker och ting. Som inte alltid behöver vara vad det ser ut och vara.

Hur vi tänker och att alla tänker olika. Vi ser på saker på helt olika sätt. Men det finns faktiskt en intressant sak i vårt tänkande.

Om jag säger Cirklar och Trianglar. Tänk dig en låda eller en förpackning med en massa runda och mjuka cirklar på, gör upp en bild i huvudet hur det ser ut, fortsätta sedan läsa.

Nu gör du upp en låda eller förpackning med en massa skarpa och symmetriskt ordnade trianglar på, gör upp en bild i huvudet hur det ser ut, fortsätt sedan att läs.

Cirklar och trianglar, trianglar och cirklar. Vilken av dessa lådor hade du valt att köpa? Eller om det nu var en förpackning med en produkt i? Vilken väljer du? Den med trianglar på eller den med cirklar? Bestäm dig! och läs sedan nedanför.


Erkänn att du valde...


Den med cirklar. Du övervägde i alla fall att ta den med cirklar, om du nu inte valde den tillslut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar