lördag 7 november 2009

Ensamrätt på dina tankar och en liten bit Michael Jackson.

Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig den här gången, hade tänkt skriva om något annat som jag tänkt mycket på senaste två dagarna men inte hunnit bekräfta en del fakta därför får den vänta tills jag hunnit bekräfta det.

Därför tar jag mig an ett litet mindre ämne men ändå ett ämne som kan vara intressant eftersom det inte är alltför uttjatat.

Det är nämligen så att för någon dag sedan så hörde jag låten Don't Stop the Music som framförs av Rihanna och mot slutet av låten så slog det mig, den här delen i slutet av låten är väldigt lik någon annan låt. Efter någon halvminuts betänketid så kom jag på det, kan det vara en av Michael Jacksons låtar. Det visade sig att det skulle vara en "perfect match".

Det visade sig att Michael Jacksons låt Wanna Be Startin Something så används samma låtslinga som används i Rihannas låt Don't Stop the Music! Ett rent regelrätt plagiat tänkte jag men när jag undersökte saken så visade sig att Michael Jackson hade varit med och skrivit låten till Rihanna. Hur mycket han hade skrivit har jag ingen aning om, men hon hade i alla fall fått rätt att använda sig utav låtslingan från Michael Jackson låt.

Här är en bit av låtslingan jag pratar om.


Men ganska snabbt därefter hittar jag att just denna låtslinga, eller mer korrekt ordfrasen, som använts ännu tidigare och denna gången är det ifrån originalet eller ursprungligen Soul Makossa av artisten Manu Dibango. Säger mig ingenting men man hör i alla fall att något som liknar ordfrasen används i låten.

Om ni inte redan har kommit på det så handlar ämnet förstås om plagiering, alltså man kopierar ett annat verk på ett eller annat sätt som inte är tillåtet. Alla dessa låtslingor och allt jag skrivit om i inlägget hittills har varit okej tills Rihanna blev anklagad av Manu Dibango för att ha plagierat sin låt.

Men frågan återstår fortfarande hur lik Manu Dibangos låt är i jämförelse med Michael Jacksons och Rihannas. Enligt mig är Manu Dibangos låt inte alls lik förutom att nästintill samma ordfras används, men samma låtslinga är inte alls lik.

Däremot är Michael Jackson och Rihannas låtar väldigt lika just där, men där har Michael Jackson varit med och tillåtit detta. Så var drar man egentligen gränsen för plagiering? Jag tänker inte gå in mer på var man drar gränsen utan det ända jag vill tillägga är att man borde försöka använda sin egna kreativitet när man skapar något men använda sig av någon slags inspiration och göra det till sitt eget.

Så tänk alltid själv och låt ingen annan tänka åt dig, skapa din kreativitet istället för använda kreativitet som redan finns.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar