lördag 21 november 2009

Religion på "hög" nivå.

Vi träffar religionen i princip varje dag, antingen ser vi den i form av olika religiösa symboler och religiösa människor eller så hör vi om den på olika sätt. Det känns klart som att regionen är en del av samhället och just det att den är en del av samhället är så fel tycker jag. Speciellt när det råder religionsfrihet i Sverige. Så fel att religionen är en form av maktsystem fortfarande idag, inte lika mycket som förr i tiden då kristna dödade folk som inte kunde tro på något påhittat, alla har väl hört talats om romanen Bibeln?

Hade en diskussion häromdagen med en som påstod sig vara agnostiker och såg inte sig själv som någon kristen. En agnostiker är en som inte är religiös men ändå inte kan utesluta om Gud finns eller inte. Den här personen försvarade religionen till varje pris för att hon ansåg den vara något vackert. Vi har alltså en icke-religiös person som skyddar religionen, var ligger logiken i det här tänkandet egentligen?

Jag märker även att när man diskuterar religion med religiösa personer så vill många som skyddar religionen förnedra oss som är kritiska. Prata till oss på ett sådant sätt som att vi är dumma i huvudet och inte kan någonting. Det är alltså sättet som de försvarar vår kritik på som gör mig arg. Och sedan kunna påstå att vi icke-religiösa ska respektera de troende? Då känner man nästan för och skratta när de religiösa inte respekterar vår syn på att religionen är ingenting att ha. Jag respekterar de som är kristna som person, men jag respekterar inte något så absurt som religionen.

Tillbaka till religionen i samhället där de som är kristna påstår sig att man gör ett val om man vill vara kristet troende eller inte, men hur kan man då bli automatiskt kristet medlem i svenska kyrkan genom ett dop. Vi blir alltså kristna innan vi har lärt oss att prata, vi förstår inte inte ens vad religion är i den åldern de flesta döps i Sverige och framförallt vi har inte talförmågan att säga nej till religionen. Inte undra på att alla barn gör uppror genom att spy ner och bajsa och kissa var än bebisarna känner för det för att kritisera religionen.

Oroväckande i mina ögon att ca 60 % av alla nyfödda barn döps i Sverige och då är det inte konstigt att svenska kyrkan har ca 6 miljoner medlemmar och därför också medlem i en kristen grupp i statistiken. En liten procent av de kristnas lön går också till svenska kyrkan, vilket borde innebära ganska mycket pengar som stödjer kristendomen. Vill du inte stödja kyrkan är det en bra idé att gå ur kyrkan! Men eftersom kristendomen finns i samhället är det såklart svårt att gå ut ur kyrkan också, för att behålla så många medlemmar som möjligt.

Finns så mycket att säga om religionen så räkna med att nästa gång kommer ännu ett inlägg om religionen för att avsluta det kapitlet hos micronewton. Möjligen skippar jag religionen för att skriva om ett annat maktsystem i samhället. Häng med nästa gång så får vi se vad som händer.

Ni som funderar på gå ur kyrkan ta en titt på http://www.uturkyrkan.se/ som kan förenkla ditt uttåg ur kyrkan. Vill också avsluta med att kristendomen är en utdöende religion, kanske inte under min livstid men de kristna kommer minska i antal här i Sverige. Det kan jag lova!


1 kommentar:

  1. "Vill också avsluta med att kristendomen är en utdöende religion, kanske inte under min livstid men de kristna kommer minska i antal här i Sverige. Det kan jag lova!"

    Jag håller med. Ni kommer istället få islam som statsreligion. Grattis!

    SvaraRadera