onsdag 4 november 2009

Världens bästa sitcom?

Visst ser man att alla som skriver sitt första inlägg skriver att det är kul och börja skriva och vad sin blogg kommer handla om osv. Men jag tror inte att det är min stil riktigt, jag är nog mer för att gå rakt på sak och kort och gott "jag skriver vad jag vill, när jag vill" helt enkelt.

Så med det sagt så hörde jag på radion för någon dag sedan att någon önskade låten "I'll Be There For You" med The Rembrandts. Han önskade låten för att det enligt hans mening var Vänner världens bästa sitcom serie och att detta skulle lysa upp i höstmörkret för många svenskar. Detta reagerade jag direkt på eftersom jag är ett inbitet Seinfeldfans.

Till att börja med så respekterar vad andra tycker men inte är väl Vänner bättre än Seinfeld?

För det första har Seinfeld 3 stycken helt fantastiska huvudkaraktärer i form av Kramer, George och Elaine som gör ett helt fantastiskt skådespelarjobb. Kramer måste vara en av de mest originella och välspelade karaktärerna i någon sitcom världen över just för att han som karaktär går emot alla normer men ändå känns som en helt vanlig människa och det känns aldrig för överdrivet. Både välskriven karaktär och välspelad. Eftersom jag såg Michael Richards, som spelar Kramer, i en gästroll i ett avsnitt av Cheers där han inte alls har en lika välskriven roll.

Som ny bloggare känner jag att jag borde runda av detta men även att jag har så mycket mer kvar att säga om det här, så därför fortsätter jag såklart. Så ni som läser bloggar kan sluta här medan ni andra som är intresserade av ämnet kan fortsätta läsa.

För att använda mig av lite fakta också så sågs sista avsnittet av Seinfeld av 76,2 miljoner i USA, just den dagen så konkurerade Seinfeld med Frank Sinatras död om tittarsiffrorna och ändå hamnade Seinfeld på 3:e platsen efter Cheers och M*A*S*H. Vänners sista avsnitt sågs av 52,5 miljoner.

Vad kostade då reklamplats på 30 sekunder under sista avsnitten för respektive sitcom?
Jo, Vänner vann med 2 miljoner dollar för 30 sekunder och Seinfeld hamnade på 1,7 miljoner dollar. Det första jag reagerade på var att vilka enorma pengar dem tjänat in på reklamen under bara ett sista avsnitt. Vänners summa här kan nog bero på att sista avsnittet sändes många år senare än Seinfeld då många säkert var mycket villigare att betala mer för en reklamplats.

En sista intressant sak är också att de erbjöd Jerry Seinfeld, eller Jerome som han egentligen heter, 5 miljoner dollar per avsnitt för en sista 10:e säsong men han tackade nej.
Då dem i Vänner blev erbjudna 1 miljon dollar per avsnitt i 9:e och 10:e säsongen och tackade ja till detta.

Med detta sagt återkommer jag nästa gång med ett nytt spännande ämne. Håll utkik!


1 kommentar: